Ett 30-tal flyktingar som hade blivit bosatta vid Fagersjö i modulhusen vid Lidl var inte nöjda med boendesituationen efter ha blivit placerade där tidigare i sommar och bestämde sig för att i fredags att gå ner till socialförvaltningen i kommunen och protestera. Enligt dem så har de blivit lurade av migrationsverket, då deras rum anses vara för små och ”oskäliga” att räkna som bostad.
Flyktingarna i de nybyggda modulhusen i Fagersjö vantrivs, vilket Mitt i Söderort skrev om tidigare i sommar. I fredags tog sig cirka 30 av invånarna i husen – nära hälften av de som hittills flyttat in – till Intro Stockholm, socialförvaltningens avdelning för nyanländas bosättning, för att klaga.
”Vi hade ett möte dagen innan och kom fram till att vi inte vill bo kvar under de här förhållandena”, skriver en av männen i ett meddelande till Mitt i.
I ett PM har socialförvaltningen sammanfattat de klagomål som framfördes. Det framgår att Fagersjöborna känner sig vilseledda av Migrationsverket och arbetsförmedlingen om vilken typ av boende som väntade dem i Stockholm. Vissa har fått höra att de skulle få en permanent egen lägenhet. De åtta kvadratmeterna med gemensamt kök anser de var ”oskäliga” att räkna som en bostad.
Fredrik Jurdell är samordnare för etableringsprocessen i Stockholm och vd för SHIS som driver modulhusen. Han har förståelse för Fagersjöbornas frustration.
– Vissa av klagomålen gäller själva fastigheten, saker som vi som fastighetsvärd kan påverka. Men den stora frågan är att de inte har fått rätt information om vad som väntat dem. Om man är inställd på något helt annat och möts av det här boendet är det klart man blir besviken, säger han.
Migrationsverkets mottagningsexpert Annica Ring svarar att myndigheten endast vidarebefordrar den information man får från kommunerna.
– Det är inte alltid vi ens vet vilken typ av boende som väntar. I den mån vi har information försöker vi ge den på ett korrekt sätt. Men kommunikation är svårt. När en tolk är inblandad kan det också lätt uppstå missförstånd.