Den svenska spelmarknaden uppges ha expanderat kraftigt under de senaste tre åren. Enligt ett flertal organisationer som analyserat tv-reklam har siffran som utgör spelrelaterad reklam ökat från 3 till 10 procent på bara tre år.
Under det senaste året har spelbranschen återigen dominerat de svenska tv-kanalerna. Enligt en ny analys har expansionen varit som mest synlig i år och ska enligt medieanalyser uppgå till 10 procent av den totala reklamkakan som beräknas uppgå till 5,5 miljarder kronor. På vissa privata tv-nätverk som numera anses vara beroende av spelreklam ligger procentandelen på 20 procent.
Utländska slots-, poker-, och casinospel toppar listan
Men trots att det svenska spelmonopolet fortfarande lever verkar de största köparna av tv-reklam vara utländska spelaktörer.
– Det hänger ihop med en begränsad möjlighet för de här bolagen att marknadsföra sig, säger Gustaf Hoffstedt, chef för branschföreningen BOS som tillvaratar de utländska spelbolagens intressen.
Enligt den svenska spellagstiftningen får utländska spelföretag inte göra reklam i Sverige, men tack vare TV3 och Kanal 5, som sänder från utlandet, blir möjligheterna att enklare.
Gustaf Hoffsted berättar att många känner sig trötta över den aggressiva marknadsföringen, särskilt i sportsändningar.
– Den är inte alltid så fantasifull, med det är i alla fall alltid övertydligt att det handlar om spelreklam, säger han.
Han jämför reklamen med lottskrapning i TV4s morgonsoffa som han för övrigt anser vara mer kommersiellt.
Många nya aktörer
Parallellt med den aggressiva marknadsföringen från de större spelbolagen finns det också mindre bolag som vill nå den svenska marknaden. Dessa satsar istället på en mildare marknadsföringsform där fokus ligger på att nå ut till de som verkligen vill spela.
En av bolagen som har lyckats nå ut till sina målgrupper och som sticker ut i massan är Slotsic.com som arbetar främst med slots online.
I dagsläget betalar svenska spelare ingen skatt på sina vinster, under förutsättning att de kommer från ett land som är med i EU, men om Sverige skulle inför att licenssystem så tror grundarna till Slotsic att det kommer gynna den svenska ekonomin.
– Om licenssystemet blir till verklighet så kommer detta leda till gyllene spelmöjligheter för svenska spelare. Då kommer den svenska spelmarknaden att öppnas upp på allvar, skriver företaget på sin hemsida.
Bolaget samarbetar med ett flertal EU-registrerade speloperatörer och kan därmed erbjuda ett större spelutbud för svenska spelare än de utbud som erbjuds av statliga Svenska spel.