2020 är året tusentals förlorade livet i förtid, men också året svenskarnas beteenden och vardag förändrades markant. Bakning, friluftsliv och hemmafix kommer länge vara förknippade med pandemin.
Det har minst sagt varit ett annorlunda år. Allas vardag har på ett eller annat sätt förändrats. Ibland har förändringen varit negativ, till exempel har många förlorat jobbet eller blivit sjuka. Men samtidigt så har många funnit att de har mycket mer tid att göra saker de tycker om. Det faktum att vi inte kan roa oss som vanligt har gjort svenska folket mer kreativa.
Två aktiviteter som har varit vanliga är bakning och matlagning. Ett tag skulle alla baka bananbröd, och sedan blev det trendigt att baka avancerade surdegsbröd. När det inte längre har varit läge att gå och shoppa eller gå på bio för att roa sig har fler sökt sig ut i naturen. Årets julklapp blev stormköket, vilket passar utmärkt för året 2020 då det kombinerar matlagningen och naturupplevelsen.
Att skaffa husdjur är en annan trend som har varit på tapeten. Hundkennlar har väntelistor för folk som vill ha en valp, så populärt har det varit att skaffa hund. Även på katthemmen har man sett att det har varit ökat intresse att adoptera hemlösa katter.
Mer tid hemma på grund av karantän och hemmajobb har resulterat i att fler har skapat sitt egna hemmakontor att arbeta i. Höj- och sänkbara skrivbord är slut på IKEA i dagsläget, tillsammans med alla deras populäraste skrivbordsstolar.
Många har även tagit tillfället i akt att fixa hemma med diverse projekt. Till exempel har det målats om och renoverats på många håll. Även små byggprojekt på tomten har varit populära, till exempel att bygga en carport eller bygga ut huset. Många har haft tid att fullfölja saker de påbörjat tidigare eller att starta med helt nya saker, mest för att ha något att göra.
När det gäller beteenden har de flesta slutat umgås som man gjorde innan. Antingen håller man sig till enstaka vänner, eller så håller sig familjen för sig själv. Videomöten har blivit standard och i stället för att träffas och fika på riktigt ses folk på Zoom eller tar en promenad och pratar med varandra i telefon.
Att hålla avstånd till främlingar har varit standard för svenskarna redan innan pandemin. Men skillnaden är att så fort man får syn på en människa tänker man på hur man kan undvika att komma för nära den, så att man inte blir smittad om den är sjuk. Detta är ett nytt beteende och för många påverkar det rekommenderade avståndet på 1,5 meter deras vardag i allra högsta grad. I stället för att krama om en vän man stöter på när man är ute och går håller man sig på långt avstånd och frågar hur det är.
Man har också ändrat sättet man konsumerar på. Näthandeln är större än någonsin då folk avråds från att handla i fysiska butiker i onödan. Det äts också mindre på restaurang och caféer.