Trots en snabb teknikutveckling är det bara sju procent av svenska organisationer som har implementerat AI i större skala. En ny undersökning visar att de flesta fortfarande befinner sig i test- och pilotfas – och möter hinder som kompetensbrist, säkerhetsrisker och etiska frågeställningar.
En ny undersökning beställd av Tietoevry Create visar att svenska företag och offentliga verksamheter är fortsatt försiktiga när det gäller att skala upp användningen av artificiell intelligens. Endast 7 procent av de tillfrågade organisationerna har integrerat AI på bred front i hela verksamheten. 40 procent använder tekniken på strategisk nivå, medan merparten befinner sig i ett tidigt skede där AI mest används i pilotprojekt eller inom enskilda funktioner som kundtjänst och IT-drift.
Effektivisering främsta drivkraft – men genomslaget är begränsat
Hela 64 procent av respondenterna uppger att syftet med AI-initiativ är att effektivisera verksamheten. Trots det är det tydligt att tekniken främst tillämpas i isolerade delar av organisationen, snarare än som ett integrerat verktyg i affärsstrategin.
– Det är tydligt att den primära drivkraften bakom AI-implementering idag är effektivisering, men samtidigt är den begränsad till enbart vissa funktioner. Det är därför mycket viktigt att fler organisationer får upp AI på strategisk nivå som en del av företagsledningens agenda. Först då kan hela verksamheten dra nytta av AI:s fulla potential, säger Niklas Johansson, Strategic Director for AI engagements på Tietoevry Create.
Kompetens, säkerhet och etik bromsar utvecklingen
Bland de största hindren för att skala upp AI nämns kompetensbrist, säkerhetsrisker och etiska överväganden. Nästan en tredjedel av de tillfrågade uppger att de saknar tillräcklig kunskap för att lyckas med bred AI-implementering. Samtidigt ser 60 procent säkerhetsrisker som ett av de största orosmomenten, tätt följt av frågor kring ansvarsfull användning av AI och dataskydd.
Niklas Johansson menar att utbildning och tydliga ramar är avgörande för att övervinna dessa hinder:
– Ökad kunskap, både om teknologin samt de regelverk som gäller, kan ta bort en hel del av den oro många känner inför AI. Genom att kombinera teknisk innovation med utbildning, tydliga riktlinjer inom ansvarsfull AI och implementering av ramverk för datahantering kan svenska företag säkerställa en hållbar och framgångsrik AI-användning.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Norstat Oy i februari 2025 på uppdrag av Tietoevry Create. Den omfattar 415 respondenter i Sverige och Finland från medelstora och stora organisationer (100+ anställda) som är involverade i AI-relaterat beslutsfattande. Den fullständiga rapporten släpps den 6 maj.