En ny undersökning visar att bilägare blir alltmer frustrerade över de komplicerade infotainmentsystemen i moderna bilar. Dagens bilar har i allt högre grad ersatt traditionella instrumentbrädor med stora pekskärmar och avancerade informations- och underhållningssystem. Men enligt en ny studie från JD Power är det inte nödvändigtvis vad bilköpare vill ha.
Nedgång i kundnöjdhet
Undersökningen, kallad Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL), visar för första gången i sin 28-åriga historia en nedgång i kundnöjdhet bland amerikanska bilägare två år i rad. Det är infotainmentsystemen som bilägare har tröttnat på. Endast 56 procent använder dem för att spela musik eller radio, medan resten föredrar att använda sina mobiler. Mindre än hälften använder den inbyggda navigeringen, röstigenkänningen eller för att ringa telefonsamtal.
Problem med gränssnitt
Det verkar inte handla om att bilägare föredrar sina mobiler, utan snarare att de ogillar biltillverkarnas egna gränssnitt. Bilar som har Android Automotive (AAOS) får högre poäng för sina infotainmentsystem, men bara om de också har Google Automotive Services (GAS), vilket innebär att de har alla appar och tjänster från Google. Utan GAS får infotainmentsystemen lägsta poäng.
– Flera av de stora tillverkarna som Ford, GM och Volvo har sagt att de kommer använda GAS för nuvarande och kommande fordon. Under tiden faller Tesla i kundnöjdhet i alla kategorier sedan förra året.
Denna undersökning belyser den växande frustrationen bland bilägare över komplexiteten i moderna infotainmentsystem och kan leda till förändringar i hur biltillverkare utformar och implementerar dessa system i framtiden.