I takt med den teknologiska utvecklingen har konsumenter och internetanvändare fått se revolutionerande förbättringar och förändringar under de senaste åren. Behovet på nya tekniska lösningar har länge legat latent hos tillverkarna själva, men under den pågående pandemin har behovet förflyttats från tillverkarna till konsumenten. En pådrivande faktor är den fysiska närvaron som inte alltid är fullt möjlig. Vilka branscher är det då som står inför den nya tidens teknologiska utmaningar?
Hemarbete ställer nya krav på telekombranschen
En av de branscher som utan tvekan står inför tuffare utmaningar är telekombranschen, som generellt är en erfaren bransch när det kommer till nya tekniska lösningar. Parallellt med lanseringen av 5G i Sverige står nu många aktörer inför utmaningar där man från konsumenthållet tvingas leverera bättre uppkoppling mot nätet, men också en kraftfullare anslutning till internet. Eftersom en stor skara av den svenska befolkningen arbetar hemifrån är behovet och pressen på telekombranschen större än någonsin. Utöver sina ordinarie lanseringar av kommunikationsutrustning ställs nu branschen om för nya utmaningar som troligtvis kommer skrivas in i historieböckerna.
Tidigare erfarenheter från regleringar och konsumentbehov – kan de rädda spelbranschen?
Spelbranschen är en annan bransch som faller inom samma kategori men som traditionellt har mer erfarenhet av att möta behov och efterfrågan. Branschen har generellt alltid legat i framkant när det kommer till teknologiska utvecklingar och anpassningar. Ett tydligt exempel är branschens adoptering till mobila enheter, VR-teknik och portabla enheter, vilket kan återses hos många av de större aktörerna på marknaden som finns listade på bonusfinder.com. Eftersom spelbranschen är dynamisk och ständigt behöver anpassas mot regleringar och juridiska förändringar kommer dess erfarenhet från tidigare scenarion att ligga i grund för branschens väg framåt. Det var trots allt inte så länge sedan industrin gick igenom en stor reform när den svenska regleringen klubbades igenom. För de flesta är ingen hemlighet att fler spelar online under den pågående pandemin. Vad branschen kommer förbättra på sikt återstår att se, men att döma utifrån tidigare scenarion kan det bli något nytt, revolutionerande och innovativt.
Stora utmaningar för teknikjättarna bakom sjukvårdssystem – de största i modern tid?
En annan bransch som kanske kommer som otippad för många är IT-branschen, med särskild fokus på IT-lösningar inom medicin och hälsa. Många av de lösningar som erbjuds idag kan komma att bli föråldrade väldigt fort. Nya oförutsedda händelser som vaccineringsprogram och nationella journaldelningssystem kommer ställa många nya utmaningar för branschen i sin helhet. Det finns idag inget nationellt system för registrering av vaccinationer och inte heller något globalt sådant för den delen heller. Under den senaste tiden har det diskuterats flitigt om införandet av så kallade covid-pass för de som vill resa utomlands. Många flygbolag kräver sådana intyg, men om de ska kunna utfärdas kommer branschen ställas inför en av de största utmaningarna i modern tid. Det kan således bli en oslagbar konkurrens på marknaden när förhandlingarna inleds om vilken aktör som kommer få skapa ett sådant system. På nationell nivå, framförallt i Sverige, är situationen annorlunda i direkt jämförelse med andra länder, som redan har mycket på plats nationellt. På hemmaplan är det regionerna som har ansvaret för sjukvården, och här är det regionerna som själva förhandlar fram olika system som sjukvården kräver eller är i behov av. Det är i dag tekniskt omöjligt att flytta över innehåll i journaler mellan regioner digitalt. Problematiken har funnits i samhället i över 10 år, men inga åtgärder har vidtagits, vilket på sikt kan bli ett väldigt stort problem för just Sverige, men också i många andra länder där nationella system saknas.