Den 26 april 2023 meddelade Europeiska kommissionen (EK) att EU:s nya lagstiftning för hållbart bränsle inom flygindustrin välkomnats, skriver Dagens Innovation. Lagstiftningen kräver att flygbränsleleverantörerna börjar öka andelen av hållbart flygbränsle (SAF) från 2025, och ska gradvis öka andelen till 70% senast år 2050. Enligt EK kommer detta bidra till att minska utsläppen av koldioxid från flygsektorn med två tredjedelar.
Flygbolag kommer inte längre tillåtas att departiera från EU-flygplatser med överflödig bränsle som är billigare än SAF, vilket annars skulle öka utsläppen. Detta förbud mot så kallad “tankering” är ett av flera steg som EK tagit för att säkerställa att det nya lagförslaget uppfyller hållbarhetskrav.
Lagförslaget måste formellt godkännas av Europaparlamentet och rådet, vilket EK hoppas kommer att ske snarast möjligt. När det väl är antaget kommer förordningen att publiceras i EU:s officiella tidning, och reglerna kommer att träda i kraft omedelbart.
Den nya lagen är ett resultat av EU:s satsning på hållbarhet och klimatåtgärder, och syftar till att uppnå EU:s mål om att minska koldioxidutsläppen med minst 55% fram till år 2030. Enligt EK kommer den nya lagstiftningen att bidra till en rättvis konkurrens inom EU:s inre marknad, ge rättslig säkerhet till bränsleproducenter och hjälpa till att starta upp storskalig produktion av SAF över hela kontinenten.
För att säkerställa att flygplatserna kan möta efterfrågan på SAF, kommer de att ha ett ansvar att se till att deras infrastruktur stödjer distributionen och användningen av SAF.
Det nya kravet omfattar biobränslen, återvunna kolbränslen och syntetiska flygbränslen (e-bränslen) i enlighet med direktivet om förnybar energi, men undantar livsmedels- och fodergrödor för att stödja hållbarhetsmålen.
Sammanfattningsvis syftar EU:s nya lagstiftning till att minska koldioxidutsläppen från flygsektorn genom att kräva att bränsleleverantörerna blandar hållbart flygbränsle (SAF) med vanligt jetbränsle från 2025 och att andelen ökar gradvis fram till 2050. Förbudet mot tankering av billigare bränsle och kravet på en högre andel SAF är en del av EU:s satsning på hållbarhet och klimatåtgärder.