Grattis! Äntligen får bilägarna kompensation för de höga drivmedelspriserna genom den enskilt största satsningen i budgeten – 6,7 miljarder kronor. Men – för att citera en känd företagsledare som nyligen travesterade sig själv i Expressen – vad fan får vi för budgetmiljarderna? Jo en kopp kaffe i månaden!
Först lite fakta:
1. Personbilar som ägs av privatpersoner körs i snitt ca 1 100 mil/år. Körsträckan varierar beroende på var i landet man bor. Bilisterna i Stockholms län kör längst, 1200 mil om året. Längre norrut i Sverige kör de mindre och i södra Sverige, grovt räknat, ungefär som i de norra delarna eller något längre. (https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2021/korstrackor-2021.pdf ).
2. I budgetförslaget minskar regeringen anslagen till miljö- och naturvård med 4,2 miljarder kronor. (https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vad-innebar-regeringens-budget-for-natur-klimat-och-miljo/).
Regeringens jättesatsning till bilägarna blir inte så märkbar vid pumpen. Prissänkningen blir 14 öre/liter för bensin och 41 öre för diesel. Att fylla en 50-liters bensintank blir alltså sju kronor billigare. Priset efter sänkningen för dieselbilföraren blir drygt 20 kronor. Anta att en genomsnittlig dieselbil förbrukar ca 0,65 liter per mil vid blandad körning. ”Stockholmsbilisten” som behöver tanka 780 liter för att köra sina årliga 1 200 mil sparar 320 kronor, alltså 27 kronor i månaden. Längre norrut tjänar de lite mindre på skattesänkningen och söderut lika eller lite mer. Så – ”vad fan får man för pengarna?” Är det meningsfullt att 6,7 miljarder av våra gemensamma tillgångar går till att ge alla bilister sådär en krona om dagen? Kanske kan vi bilägare avstå från dessa småslantar och i stället använda nästan sju miljarder till något klimatsmartare och därigenom ge våra barn och barnbarn en något större chans till en hanterbar framtid.
Så Elisabeth Svantesson: prata med Romina Pourmokhtari som ju ihärdigt påstår att regeringen kommer att jobba lite smartare för att klara miljömålen. För om det verkligen är regeringens intention att klara miljömålen, kan ni visa det genom att återföra 4,2 miljarder till miljö- och naturvård. Resterande 2,5 miljarder kan användas som riktad kompensation till de bilägare som på riktigt drabbas av de höga bränslekostnaderna. För det måste väl ändå vara smartare att hjälpa kommande generationer än att varje bilägare får 27 kr i månaden som knappt räcker till en kopp kaffe.
Som extra bonus kanske svenska staten då slipper räkna med miljardböter för brott mot EU:s klimatlag.
Marie Holmlund, klimatexpert
Göran Thalén, advokat