I samband med den nya spellagen som trädde i kraft den 1 januari 2019 har den svenska spelmarknaden fått många nya ansikten. Utöver nya speloperatörer och casinojämförelsetjänster som CasinoOrbit.com kommer nu även betaljätten Swish in i branschen.
Den svenska spelmarknaden är dynamisk och står ständigt inför nya förändringar och utmaningar. Den första januari skedde den allra största förändringen i modern tid, och det var då som den svenska regeringen slopade det statliga spelmonopolet för att öppna upp för en liberalare spelmarknad. Beslutet hyllades bland spelbolagen i Europa som i sin tur visade ett stort intresse för det nya licenssystemet. När Lotteriinspektionen öppnade upp sitt ansökningsprogram tog man emot över 57 ansökningar på bara en månad. Majoriteten av företagen var stationerade på Malta sedan en längre tid tillbaka, men det fanns också en del aktörer från Sverige, bland annat ATG, Svenska Spel och Folkspel.
Swish vill etablera sig på spelmarknaden
I takt med den nya lagstiftningen såg även betaljätten Swish sin chans att komma in på spelmarknaden. Tillsammans med andra populära betallösningar som PayPal, Trustly och Skrill finns nu även den svenska uppstickaren Swish som alternativ, åtminstone bland de svenska casinosidorna.
Casinojätten Leo Vegas, mest känd för sitt utbud av betting och speltips, var en av de aktörer som var snabbast med implementeringen av Swish. Bara några dagar efter spelregleringen i Sverige kunde Leo Vegas erbjuda både insättningar och uttag via Swish. I dag är man stolta över att i ett pressmeddelande berätta hur den nya betalmetoden påverkat företaget och dess relation till sina kunder.
6,7 miljoner användare – därför vill företaget växa i Europa
Swish är fortfarande en av de vanligaste betalmetoderna i Sverige och används av hela 6,7 miljoner svenskar varje dag. Betaljätten ser stora möjligheter i att växa inom spelindustrin – inte bara i Sverige men också i Europa.
Två fördelar som ligger i grund för betalmetodens expansiva framfart i branschen är framförallt den garanterade säkerheten och de låga kostnaderna. Varje transaktion ska i praktiken verifieras med ett svenskt BankID. Detta innebär färre bedrägerier och säkrare insättningar och uttag. Samtidigt slopas alla kostnader som spelarna oftast är vana vid, till exempel med PayPal eller Skrill.
Bland de andra spelbolagen som följt samma spår som Leo Vegas finns Casumo, Unibet och Betsson. Samtliga har implementerat tvåstegsverifieringar med svenska BankID:n och Swish som ny betalmetod för insättningar och uttag.
Det råder dock fortfarande en viss osäkerhet bland de svenska spelarna över vilka casinosidor som uppfyller kraven och riktlinjerna som ställs i den nya spellagen. För att säkerställa att casinosidorna har en svensk licens och är godkända i Sverige rekommenderar vi därför listan som finns presenterad på den nya jämförelsesajten CasinoOrbit.com. Webbsidan etablerades i samband med den nya regleringen och är i dag en av de populäraste jämförelsetjänsterna på den svenska marknaden.
Branschen tros få fler betalmöjligheter – men Revolut blir vinnaren på sikt
I en expansiv bransch som spelbranschen förutspår både speloperatörer, kunder och analytiker att det kommer introduceras ytterligare betalmetoder på sikt. En aktör som redan har försprång i EU är Revolut – en Swishliknande tjänst som erbjuder både fysiska och virtuella betalkort. Hur en nybörjare som Swish kommer utvecklas i en tuff och konkurrenskraftig spelbransch återstår att se, men om experter och branschmän får säga sitt så är Revolut utan tvekan det största hotet – inte bara för Swish men även för de andra betaltjänsterna. I mitten på 2018 meddelade Revolut att man slagit ett nytt rekord med över 3 miljoner användare världen över.