Även om fler svenskar än tidigare planerar att köpa bil, visar en ny undersökning från EY att intresset för elbilar sjunker. Detta beror delvis på oro för höga underhållskostnader, samtidigt som miljöhänsyn nu är den starkaste drivkraften bakom köp av eldrivna fordon.
Svikande entusiasm för elbilar
Minskad efterfrågan trots bilköpsboom
Trots att en större andel svenskar än tidigare avser att köpa bil inom de kommande två åren, så minskar nu intresset för elbilar. Från att ha varit en växande trend ser vi nu hur endast 59 procent av de potentiella bilköparna föredrar elbilar, en minskning med fem procent jämfört med föregående år. Detta står i kontrast till den globala trenden där elbilars popularitet fortsätter att öka.
Laddhybrider tar ledningen
En markant förändring i svenska bilköpares preferenser är det ökade intresset för laddhybrider. Denna typ av hybridfordon blir alltmer eftertraktade, driven av dess flexibla användning och utökade modellutbud.
Oron för underhållskostnader växer
Nya ekonomiska överväganden
För första gången lyfter en stor andel svenskar fram höga kostnader för service och underhåll som en anledning till att tveka inför köp av elbil. Denna oro är nu starkare än rädslan för otillräcklig infrastruktur såsom brist på laddstationer eller kostnader för batteribyte.
– Vi ser ett skifte i konsumenters tankar inför att köpa eller byta elbil. För första gången har oro för kostnader för service, underhåll och ett potentiellt behov av batteribyte seglat upp på agendan, säger Martin Cardell, chef för globala mobilitetslösningar på EY.
Miljöfaktorn starkare än någonsin
Svenskarnas växande miljömedvetenhet
Trots ekonomiska betänkligheter är miljöaspekten nu den främsta motiveringen för svenska konsumenter att överväga elbilar. Oron för miljön har ökat dramatiskt och är nu den dominerande anledningen till att tänka på elbilar, med en ökning till 45 procent av respondenterna som anger detta som deras huvudorsak.
Framtiden för elbilsindustrin i Sverige
Anpassning krävs för fortsatt tillväxt
För att elbilsmarknaden ska kunna fortsätta växa krävs en anpassning till konsumenternas förändrade behov och oro. Tydlig information om livslängd, underhållskostnader och garantier för batterier blir allt viktigare för att öka tryggheten bland potentiella köpare.