Parallellt med globala hållbarhetsinitiativ satsar Leadsson, en av Sveriges största marknadsinformationsaktörer, också på att gå över till grönare alternativ. I ett pressmeddelande meddelade Leadsson att man siktar på att driva en helt grön verksamhet med förnybara lösningar till 2023. Enligt Niclas Jönsson, företagets marknadschef, vill Leadsson vara ledande inom sin nisch.
Enligt Niclas Jönsson är det viktigt för bolaget att ha en lämplig och hållbar affärsplan så att företagare kan bli mer miljövänliga och samtidigt vara en del av Leadssons hållbarhetsarbete.
Leadsson är ett teknikföretag som tillhandahåller marknadsinformation och hjälper företag att öka försäljningen med rätt typ av affärsdata. Målgruppen är kunder som arbetar inom försäljning och marknadsföring. För två år sedan vände sig företaget till digitala alternativ för att minska tryckerikostnader, fakturor och papper. Under pandemin togs också ett beslut att endast genomföra digitala möten med kunder och strypa affärsresor. – Som ett medelstort företag har vi kommit långt i vårt arbete med hållbarhet. Vi har inte bara gått över till digitala möten, digitala kvitton och e-fakturor, men också slagit över till servrar som går på vindkraft. Det enda som återstår är att vi bli helt gröna till 2023. Vi är otroligt stolta över det vi åstadkommit, säger Niclas Jönsson, till tidningen Dagens Innovation.
Enligt ett flertal studier som gjorts påstås bolag som satsar på hållbarhet vara mer attraktiva, inte minst bland potentiell personal på arbetsmarknaden. Det är också viktigt att bolagen är verksamma i städer som arbetar för en hållbar utveckling. Enligt Leadsson har Stockholms Stad legat i framkant på den gröna omställningen.
– Det råder absolut missuppfattningar, men det är ett faktum att företag kan räkna hem investeringarna enkelt med rätt typ av finansieringar och strategi. Kostnaden kan alltid räknas hem. Det är något man gör för samhället, också, säger han.