Unilever, Beiersdorf och L’Oreal är några av världens största produktionsjättar som meddelat att de kommer halalcertifiera sina kosmetikaprodukter. Orsaken sägs ligga i en större efterfrågan samt en snabbväxande muslimsk population.
Störst efterfrågan uppges finnas i Indonesien, som nyligen begärt att få ansiktskrämer och schampoprodukter halalcertifierade. Enligt landets nya lagstiftning måste samtliga varor som säljs till konsumenter halalcertifieras innan 2018. Steget därpå bli att certifiera läkemedel enligt samma tillvägagångssätt innan 2019.
Experter som följt den kontroversiella lagstiftningen tror att den kommer leda till att andra närliggande länder tar efter, exempelvis Malaysia.
”Handlar om att respektera halalkriterierna”
Tillverkarna menar att anpassningen är mer administrativ snarare än finansiell. Det handlar om respektera halalkriterierna, som förhoppningsvis kommer leda till att fler länder följer samma trend. Detta menar Dirk Mampe som arbetar på det tyska företaget BASF. Hans företag är ett av de 145 kosmetikatillverkare som blivit halalcertifierade.
– Det finns mer än 1,5 miljarder muslimer i världen. Det är en fjärdedel av hela världens befolkning, säger Mampe.
Halalcertifierade kosmetikaprodukter står för 11 procent av världens skönhets- och kosmetikamarknad. Enligt Deloitte Tohmatsu Consulting uppgår fjolårets handelsvärde till 1 000 miljarder dollar, motsvarande 857,680 miljarder svenska kronor.
Utöver kosmetika och skönhetsprodukter står Unilever även bakom en rad andra varumärken. Bland dessa finns Ben & Jerry’s, Dove, Ace, Knorr, Lipton, Magnum och GB glass.